Brembo - Skivbromsar Problem...

Här diskuterar vi Mercedes CL

Moderatorer: Agge, controller

Brembo - Skivbromsar Problem...

Inläggav Uky » lör sep 28, 2013 4:09 pm

Bytte skivor på CL'en till splitter nya orginal inköpta hos MB ÅF i juli 2011. Efter att ha gjort en fyrhjulsjustering och därefter provat bilen i "det övre hastighetsregistret" märker jag en ganska kraftig obalans. Med avtagna hjul kan man ganska klart se att skivorna är skeva.

Jag är medveten om att när hjulen är av hålles skivorna på plats enbart mha en försänkt torx, men det syns inte tillstymmelse till glipa mellan skivan och gängorna i navet.

Det skall sägas, att innan de nya skivorna monterades slipades navet med smärgelduk så att ytan var "slät som en lammaröv". Stor noggrannhet iakttogs under nymonteringen.

Jag har tidigare jobbat som bla. provbilsförare för Continental och varit med där man provat Volvo från 250 km/h ner till stillastående med max bromstryck (!) ett antal gånger under en körcykel utan att Volvoskivorna skevade. Jag tycker det känns konstigt att mina skivor inte skulle klara bråkdelen av motsvarande bromsning utan att skeva. Bilen står avställd på vintern, men det är i en torr lokal. Det bildas inga avtryck eller rost under vinteruppehållet.

Fråga 1: Springa iväg och köpa likadana skivor en gång till, eller leta efter något alternativ - och då i så fall vad? Letar inte efter keramiska skivor för gigantfälgar, utan något som passar även standard 17"-fälgarna.

Fråga 2: Finns det någon verkstad som kan slipa skivorna i Göteborgsområdet. "Den stora" återförsäljaren gör inte sådant.

:sign1:
(C207)
Användarvisningsbild
Uky
Aktiv medlem

Images: 1

Återgå till Mercedes-Benz CL